"Ik praat met Bo, niet met een apparaat"

Rita Lambaerts is leerkracht aan COLOMAplus in Mechelen. In het 2e middelbaar geeft ze Nederlands en godsdienst aan de klas van Bo. Bo volgt al 2 jaar les via Bednet. Hoewel Rita al tientallen jaren lesgeeft, was Bednet voor haar volledig nieuw. Eerst stond ze heel afkerig tegenover deze manier van lesgeven en de aanwezigheid van een camera in de klas, maar nu is ze een absolute voorstander.

 

Help, een camera in de klas

Bij de start van het schooljaar kreeg ik te horen dat één leerling in mijn klas de lessen zou volgen via Bednet. Ik had hier nog nooit van gehoord en stond er zeker niet voor te springen. Apparatuur met een camera in de klas voelde voor mij zeer beklemmend. Ik had het gevoel dat ik gecontroleerd zou worden en keek er een beetje tegenop. Ook omdat het weer iets nieuws was dat ik zou moeten leren als oude leerkracht. (lacht)

Na enkele maanden lesgeven op deze manier ben ik volledig van mening veranderd. Het is even wennen, maar ondertussen voelt het zo vertrouwd. Ik heb niet het gevoel dat er een camera in de klas staat. De Bednet-set is voor mij geen apparaat, maar een persoon. Bo zit in de klas en ik praat met Bo, niet met een apparaat.

 

Betrokkenheid bij het klasgebeuren

Bo is echt betrokken bij het lesgebeuren zonder dat ik mijn manier van lesgeven veel moet veranderen. Bo staat meestal achteraan in de klas, zo heeft ze een goed overzicht van wat er gebeurt. Ze kan alles horen, haar hand opsteken en praten zoals alle andere leerlingen. In het begin vergat ik soms Bo aan te duiden omdat ik niet gewend was aan een opgestoken hand die enkel op een scherm te zien was. Maar Bo is zeer mondig dus dit heeft niet lang geduurd. 

Bij een groepswerk of presentatie verplaatsen we Bo gewoon, ze kan perfect aansluiten bij een groepje en haar werkjes presenteren. Zo las ook zij onlangs haar gedicht voor aan de klas. 

Al deze kleine dingen dragen toch bij aan een grotere betrokkenheid wat geweldig is voor deze zieke leerlingen. Mijn beeld is nu enorm positief geworden. De tegengoesting die ik had is in goesting veranderd om met Bednet te werken.

 

Tips voor startende Bednet-leerkrachten

Een goede raad voor leerkrachten die starten met Bednet is om een verantwoordelijke leerling aan te duiden. Eén leerling in de klas verbindt elke ochtend met Bo, en neemt haar overal mee naartoe. Ondertussen zijn deze twee al echte vriendinnetjes geworden, hoewel ze elkaar nog nooit in het echt hebben gezien. Dit maakt het voor mij wel een stuk makkelijker. 

Ook is het heel belangrijk om goede afspraken te maken met de ouders over hoe jullie zullen communiceren. Een nauw contact tussen de school en de ouders helpt enorm. 

Leerkrachten die zelf ook hun twijfels hebben, kan ik enkel aanraden het toch te proberen. Het is geweldig dat langdurig zieke leerlingen de kans krijgen om op deze manier les te volgen, en als leerkracht is het een kleine moeite.