De gebruikersovereenkomst

Hier vind je de gebruikersovereenkomst van Bednet.

updated: 3 september 2025

De volledige gebruikersovereenkomst

Klik hieronder het deel van de gebruikersovereenkomst open waarover jij meer wil weten.

Heb je toch nog een vraag? Contacteer ons via mail, telefoon (016 20 40 45) of via de chat op de website.

De samenwerking

De gebruikersovereenkomst regelt de samenwerking tussen:

  • Bednet vzw, Tiensevest 58, 3000 Leuven, KBO 0865.402.821.
  • De onderwijsinstelling waar de Bednetter is ingeschreven en les volgt via synchroon internetonderwijs (SIO) (hierna verder de school).
  • De wettelijke vertegenwoordiger van de Bednetter. Met Bednetter wordt bedoeld, de leerling die gebruik maakt van synchroon internetonderwijs, in samenwerking met de onderwijsinstelling (hierna verder de ouder/opvoeder).

Wanneer zowel 'de school' als 'de ouder/opvoeder' bedoeld worden, spreken we hierna verder over 'de gebruiker'.

Tussen Bednet, de school en de ouder/opvoeder gelden algemene afspraken, maar ook afspraken op vlak van materiaal, gebruik en privacy.

Algemene afspraken
  • De school blijft verantwoordelijk voor het onderwijstraject van de leerling, waaronder het gebruik van Bednet binnen het totale pakket aan onderwijsondersteuning tijdens ziekte, de wijze van en beslissing over evaluatie van de afwezige leerling en de terugkeer naar school. De school informeert het CLB over het Bednet-traject en beschikt over een geldig medisch attest.
  • Bednet verwacht motivatie en betrokkenheid van de Bednetter, ouder/opvoeder, de school, het CLB en andere partners.
  • Bednet zorgt voor al het nodige ICT-materiaal en ondersteuning, maar heeft de medewerking en informatie nodig van de ICT-verantwoordelijke van de school, de zorgcoördinator/leerlingbegeleider, leerkrachten, de ouders (of zorgverlener) en ook samenwerking tussen de verschillende betrokkenen.
  • Bednet heeft het recht om het Bednet-traject niet op te starten of stop te zetten wanneer de voorwaarden voor een Bednet-traject niet (meer) vervuld zijn, zoals bepaald in de omzendbrief SIO.
Het Bednet-materiaal
  • Bednet levert het nodige ICT-materiaal voor de opstart van SIO bestaande uit
    • 1) voor de school: een Chromebook, behuizing met beweegbare camera en Jabra-microfoon (optioneel: printer en extra FiiO-microfoon).
    • 2) voor de leerling indien deze niet zelf beschikt over een toestel: een Chromebook en een koptelefoon (optioneel: printer, extra scherm).
  • Bednet leent het ICT-materiaal uit en het blijft dus eigendom van Bednet. De gebruiker mag het materiaal niet doorverkopen, uitlenen aan derden of door anderen laten gebruiken.
  • De gebruiker verklaart van Bednet het nodige materiaal ontvangen te hebben en behandelt het met zorg om het in goede staat terug te kunnen geven.
  • Al onze toestellen zijn verzekerd tegen onopzettelijke schade, brand en diefstal. In geval van diefstal of verlies door een misdrijf doet de school of de ouder/opvoeder onmiddellijk aangifte bij de politie én ze bezorgt het proces-verbaal aan Bednet. Neem hiervoor contact op met het Bednet-helpdeskteam via mail of telefoon (016 20 40 45). Schade of verlies, veroorzaakt door ernstige onachtzaamheid van de gebruiker, kan Bednet de gebruiker doorrekenen. Per onderdeel (Chromebook, camera, Jabra-microfoon) is er een franchise van € 100.
  • De gebruiker mag het ICT-materiaal gebruiken zolang het Bednet-traject loopt, zolang het voor de leerling medisch noodzakelijk en verantwoord is, volgens de voorwaarden vastgelegd door Bednet. Wanneer Bednet niet meer nodig is, verwittigt de school of de ouder/opvoeder de Bednet-trajectbegeleider. Bednet haalt het materiaal zo snel mogelijk op op school.
  • Bednet is niet verantwoordelijk voor eventuele kosten bij de aanpassing van het school- of thuisnetwerk. Bij installatie van een gesponsorde internetlijn, zal deze lijn enkel voor Bednet gebruikt worden.
  • Bednet is niet aansprakelijk voor schade aan de school- of thuisinfrastructuur die voortvloeit uit storingen, onderbrekingen, schadelijke elementen of defecten aan het Bednet-toestel, ongeacht het bestaan van overmacht of een vreemde oorzaak. Ieder gebruik van Bednet gebeurt steeds op eigen risico. Wij bieden Bednet en de daarbij horende diensten aan op een ‘as is’ ("zoals het is") en ‘as available’ (“in functie van de beschikbaarheden”) basis, dus zonder enige impliciete of expliciete garantie.
  • In geval van een technisch probleem, kan de gebruiker chatten, mailen of telefonisch contact opnemen met het Bednet-helpdeskteam. 
Het gebruik van Bednet
  • Na levering van het ICT-materiaal, verwacht Bednet een ingebruikname binnen de 2 weken. Wanneer Bednet 4 weken niet wordt gebruikt, kan Bednet contact opnemen en eventueel het materiaal terug ophalen.
  • Een leerkracht mag aan de Bednetter vragen om de webcam op te zetten tijdens een (gedeelte) van de Bednet-les. Uitzonderingen hierop maken deel uit van de afspraken die de Bednetter, ouder/opvoeder en school onderling hierover maken.
  • Het aantal uren gebruik van Bednet kan in overleg tussen school en gezin (of zorgverlener) aangepast worden, volgens wat haalbaar en zinvol is voor de leerling en passend in het onderwijstraject.
  • De school en de leerling hebben het recht de Bednet-verbinding te onderbreken wanneer nodig, mits een korte verwittiging en verantwoording aan de betrokken Bednetter of klasgroep.
  • Leerling en school verwittigen elkaar tijdig wanneer door onvoorziene omstandigheden of onverwachte wijzigingen de Bednet-les niet kan doorgaan (bv. lokaalwissel, zieke leerkracht, Bednetter niet in staat om les te volgen ...). De wijze van communicatie maakt deel uit van de afspraken die Bednetter, ouder/opvoeder en school hierover onderling maken.
  • De Bednetter volgt de les alleen (bv. er kijkt geen ouder mee), tenzij het anders nodig is omwille van de leeftijd, de medische problematiek, een technische storing ... Deze uitzonderingen maken deel uit van de afspraken die Bednetter, ouder/opvoeder en school hierover onderling maken.
  • Het Bednet-materiaal wordt enkel gebruikt in het kader van onderwijsactiviteiten. Dat wil zeggen dat de klasset ook buiten de schoolmuren mag ingezet worden indien dit past in het kader van het lesplan (bv. een toneelvoorstelling, bosklassen,...). De Chromebook, die eventueel ter beschikking gesteld wordt van de Bednetter, mag meegenomen worden naar de plaats van waaruit de Bednetter de lessen wenst te volgen (bv. thuis, ziekenhuis, revalidatiecentrum, etc. ...). Enkel applicaties en software die relevant zijn voor de onderwijsactiviteiten mogen gedownload worden op de Chromebooks van Bednet. Schending van deze afspraken kan leiden tot het stopzetten van het traject.
Privacy en GDPR

Bednet werkt via live streaming, dit wil zeggen dat er een live verbinding is tussen klas en Bednetter:

  • Er is geen formele toestemming nodig van (ouders van) klasgenoten om SIO/Bednet te mogen gebruiken in de klas. Het recht op onderwijs van het kind primeert op het recht op afbeelding (bron:www.ikbeslis.be).
  • Er is geen opname van beeld of geluid tijdens de Bednet-lessen. Bednet verzamelt enkel gegevens over tijdstip en duurtijd van het gebruik.
  • Als de klas of de Bednetter de verbinding verbreekt, zien en horen de klas en de Bednetter elkaar niet meer.
  • Indien nodig en gewenst, kan een medewerker van de Bednet-helpdesk meekijken in de livestream, bv. om de ondersteuning te bieden bij het gebruik van het toestel of om een technische storing te verhelpen. Meekijken door de Bednet-helpdesk, gebeurt steeds op vraag en na goedkeuring door school en/of Bednetter.

De gebruiker verbindt er zich toe om de privacy van de klas en de leerling in het kader van dit traject te respecteren en te bewaren:

  • De Bednetter of ouder/opvoeder maakt geen beelden of opnames van de leerkracht, klas of les, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de leerkracht.
  • De klas maakt geen beelden of opnames van de Bednetter en diens omgeving, tenzij mits uitdrukkelijke toestemming van de Bednetter of ouder/opvoeder.

Bednet vzw verbindt er zich toe strikt vertrouwelijk om te gaan met de ontvangen informatie van en over de school en de leerling:

  • Bednet verwerkt gegevens die de gebruiker vrijwillig verstrekt via e-mail, telefoon, chat en/of formulieren op de website, waaronder contactgegevens, naam, geboortedatum ... Daarnaast verzamelen we ook automatisch gegevens zoals gebruiksgegevens door middel van cookies en monitoring. De verzamelde gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het kwaliteitsvol aanbieden van onze diensten en het beheer van de aanvraag.
  • De persoonlijke gegevens die Bednet verwerkt in het kader van de samenwerking zijn strikt vertrouwelijk en worden enkel en uitsluitend voor administratieve doeleinden of in het kader van de uitvoering van de overeenkomst door Bednet gebruikt. Bednet kan de verstrekte gegevens eveneens gebruiken voor het beheer van de gebruikers, de nieuwsbrief, fondsenwerving en statistische informatieverzameling.
  • Bednet verwerkt de ingezamelde persoonsgegevens op basis van artikel 6.1.a (toestemming) en artikel 6.1.b (noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst) en 9.2.a (uitdrukkelijke toestemming voor gevoelige gegevens) van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Door een aanvraag te plaatsen of een traject op te starten, geeft de gebruiker zijn uitdrukkelijke toestemming aan Bednet om de relevante persoonsgegevens te verwerken met het oog op de uitvoering van de opdracht.
  • De gegevens van de school en de leerling zullen tijdens de volledige schoolloopbaan bewaard blijven, onder meer, voor een evaluatie en verbetering van de diensten.
  • De desbetreffende gegevens worden nooit voor commerciële doeleinden aan derden ter beschikking gesteld.
  • Bednet mag de contactgegevens van de school en de leerling evenwel doorgeven aan derden (bv. pers), mits specifieke toestemming van deze laatste.

Voor meer informatie: privacy policy.

Klachten
  • Gebruikers die ontevreden zijn of een klacht hebben over de dienstverlening en werking van Bednet vzw, melden dit zo snel mogelijk na de feiten.
  • Gebruikers kunnen een klacht melden bij hun trajectbegeleider of via info@bednet.be. Bednet zal samen met de betrokkenen in gesprek gaan met als doel tot een oplossing te komen (informele klachtenprocedure).
  • Indien de informele klachtenprocedure geen oplossing bracht, kan de gebruiker een formele klachtenprocedure opstarten via het klachtenformulier.
  • Als ook de formele klachtenregeling niet tot een aanvaardbare oplossing leidt, kan de gebruiker klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst (in samenwerking met het Kinderrechtencommissariaat).
  • Voor meer informatie: Klachten - Bednet.
Bednet-helpdesk

Geen antwoord op jouw vraag gevonden?

Vind je geen antwoord op jouw vraag? Geen zorgen! We helpen je met veel plezier verder!

Contacteer ons